Hildurs hemlighet

 
Nya uppgifter som fick mig att bli tårögd av förvåning och lite besviken. Barbro har en tid funderat på att uppsöka Gunvor, Barbrors moster, halvsyster till Hildur. Den sista levande människa som kan veta något om Hildur.
Igår ringde Barbro till Ingegärd för att gratta henne på födelsedagen. Då visar det sig att de är hos Gunvor och då blev det inte svårt att bjuda dit oss. Som på beställning.
Vi tar fram boken om Albatross och berättar om vår jakt på Hildurs pappa, Och det vi får höra som får oss att verkligen tappa hakan.
Gunvor berättar om vid något tillfälle Hildur nämnt att hon skall resa till Tyskland för att hälsa på sin pappa. Hon hade tagit reda på var han bodde och som Gunvor sa var han gift och hade barn, uppgifter Gunvor inte har kunnat veta. Om Hildur kom iväg eller inte är inte bekräftat.
Detta trodde Gunvor att Hildur berättat men nu är det en hemlighet
Dessutom i boken om Albatross känner Gunvor igen en bild på en man som fanns hemma på ett fota på Gotland. Det ända som är riktigt säkert nu är att Barbro har tyskta rötter.
Hur jag nu ska gå vidare är nog att kontakta något medium.
 
Jag tycker det här är historia på riktigt, det här har hänt, för drygt 100 år sen, och vi är en del i den historien. Den är för de flesta glömd och för många aldrig känd. Men för Barbro är den en verklighet som har en stor betydelse.
Så även jag blir inblandad i en händelse utanför Östergarn i första världskriget. Visst skulle det vara spännande att hitta någon efterlevande till Ortwein men, händelsen är så dramatisk vid sjöslaget, att de kunde komma undan de ryska jagarna som var både större och snabbare och dessutom med betydligt grövre kanoner, är kanske det som fascinerar mig mest nu. Visserligen är detta en liten händelse under första världskriget men en som haft stor betydelse för mig och Barbro