Lite mer om Bad Gastein

Det enda märket av krigen var detta, Österrikarna vill glömma. Dessutom var Bad Gastein inte speciellt drabbat. Det var ganska skyddat från att bombas tack vare alperna. Hotel Salzburger Hof var under andra världskriget sjukhus för skadade. Att tänka på när vi låg i de sköna sängarna.
Här är vi på väg till Bad Hofgastein, det blev en dag vi gick långt c:a 1,5 mil. Vi åkte buss hem.
På vägen dit passerade vi vattenfallet. Vattnet som kommer från berget Gasteiner Ache och ger byn rent vatten. Det gick att dricka i brunnar som sprutade ut friskt vatten. Men det fanns även varmt vatten i fontäner.
Bad Hofgastein inte så litet och här fanns det mycket affärer och liksom i Bad Gastein höll de på att avsluta för säsongen.
Här var det säkert över 20 grader och vi gick och gick, guiderna sa gå mot kyrkan så kommer ni till centrum, men kyrkan syntes inte för all skog. Men när vi kom fram kunde vi bara äta för alla affärer var stängda för lunch i flera timmar. Så nästa dag åkte vi buss ner tidigt för att hinna med.
Vi åt på en italiensk restaurang. Soppa.
Något man bara måste göra är linbanan i Bad Gastein.

Kan man lita på grejerna?
Väl där uppe var utsikten enorm.
På berget mitt emot fanns snitslad bana till toppen, bara att gå.
Fint väder så vi såg ända bort till Grossglockner som vi senare skulle besöka. Den lilla toppen t.v. om den stora.
Tycker vi hann med mycket på bara en vecka.

Synd att två äldre hotell vid gamla torget står och förfaller. Krav från ägarna att linbanan skall gå ner hit för att kosta på upprustning. Anrika hotell där många kända personer har bott, det övre hade en gång handvevad hiss.