Alla tre nya delägarna var på plats i Rejmyre under måndagen, nämligen Arnfinn Röste, Ulf Rosén och Magnor Glasverk AB:s huvudägare Björn Waage från Norge.

Det känns som en rutinerad trio, med tanke på att Arnfinn Röste tidigare varit delägare i glasbruket under 20 år och Björn Waage äger Magnor, som är ungefär tre gånger som stort som Reijmyre glasbruk. Samt då Ulf Rosén som har starka kopplingar till Rejmyre:

– Min far Lennart ägde glasbruket mellan åren 1950 och 1975 och jag kan berätta att han idag är 99 år och bor i Norrköping. Han är fortfarande pigg och ger mig många goda råd, när jag så behöver.

Du växte upp här i Rejmyre?

– Ja, jag bodde här tills jag var 20 år och har gått i skola i både Finspång och Norrköping.

Hur känns det att nu komma tillbaka och ta över glasbruket?

–Det känns underbart, helt fantastiskt och ett jättespännande uppdrag. Vår avsikt är att tillsammans med skickliga medarbetare på glasbruket skapa ett framgångsrikt företag med framtidstro, stolthet och en stark teamkänsla, säger Ulf Rosén

Hur ska ni då få den här "förlustaffären" att börja blomstra igen?

– Det är ingen lätt uppgift vi tagit på oss och det kommer bara att fungera om vi får med oss alla arbetskamraterna och precis som i fotboll, skapa ett bra lag. Då tror jag att Rejmyre åter kan utvecklas till ett välskött och lönsamt företag. Bland annat ska vi som nya inslag börja måla glas här i Rejmyre, skapa ett intressantare upplevelsemuseum och utveckla samarbetet med Östergötlands Museum och Region Östergötland.

Har du själv någon erfarenhet arbetsmässigt från glasbranschen?

– Jag har jobbat inom glasbranschen under hela min yrkesverksamma period i livet och varit chef på Lindshammars glasbruk och ett glasbruk som heter Spinninge slott. Jag har också varit försäljningsansvarig i Sverige för Magnors glas.

– Och nu när Rejmyre försattes i konkurs, kändes det oerhört spännande, men också med stor respekt, att försöka leda det förändringsarbete som nu behövs och göra en viktig insats för Rejmyre, som gav mig så mycket under min uppväxttid.

Kommer Magnor och Reijmyre att kunna samarbeta?

- Ja, exempelvis vid mässor, där vi kan sälja glas från båda glasbruken gemensamt, vilket sparar dyra marknadsföringspengar.

Från fackförbundet IF Metall, har ombudsman Jan-Erik Svenblad skött förhandlingarna och säger så här:

– Jag är mycket glad att glasbruket kan leva vidare. Visserligen med en minskad personalstyrka, men så brukar det alltid bli efter en konkurs.